BETAL- OCH LEVERANSVILLKOR

Olsons på Stora Säby AB, Stora Säby Gård, 18442 Åkersberga, tel 08-54067876

org.nr 556290-0653

1.1 ÅLDER

För att köpa en produkt i Olson Möblers nätbutik måste du vara 18 år eller äldre.

1.2 KÖP

Avtal om köp har träffats efter det att du lagt en order och slutfört betalning alternativt genomgått godkänd kreditprövning i nätbutikens kassa och i och med det att du mottar en orderbekräftelse via e-post.

1.3 FELAKTIGA UPPGIFTER

Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera eventuella felaktiga uppgifter angående pris och leveranstid. Beställaren garanterar att alla namn och adressuppgifter är riktiga. OBS! Falska order spåras och polisanmäls.

1.4 TRYCKFEL

Vi reserverar oss för eventuella ”tryckfel” i produktinformation och kataloger och för att produktbilder inte alltid exakt återger produkternas verkliga utseende. Hur färgen i bilder återges kan bero på vilken typ av bildskärm du har och vilka inställningar den har.

1.5 FORCE MAJEURE

Vi förbehåller oss rätten att åberopa Force Majeure i sådana situationer där detta är tillämpbart.

2. PRISER

I priserna ingår moms med 25%. Vi förbehåller oss rätten att justera priser i förhållande till ändringar i valuta, skatt, avgifter eller liknande. Dessa prisjusteringar regleras omedelbart då vi anser det vara befogat. Vi reserverar oss även för eventuella felaktiga priser på grund av till exempel ”tryckfel”.

3. LEVERANS

3.1 HÄMTA VARORNA SJÄLV

Du kan alltid välja att själv hämta varorna på vårt hämtlager beläget på Stora Säby Gård i Åkersberga. Hämtning kan ske under butikens öppettider, efter bekräftelse från oss att ordern är klar för avhämtning.

3.2 LEVERANS

Hemleverans innebär att beställda varor som regel levereras med avisering med fraktbolaget DHL till adresser utanför Storstockholmsområdet, avställning sker på gatan eller så nära din fastighet som är möjligt där lastbil kan parkera. Inom Stockholmsområdet sker leveranser med mindre lastbil med fraktbolaget Mittra eller vår egen bil på överenskommen leveransdag.

3.3 KOSTNAD FÖR LEVERANS

Vi använder DHL Service Point för mindre paket, kostnad 79kr - 285kr per paket.

Kostnad för större leverans till tomtgräns uppgår till SEK 750kr, sker med Mittra inom Storstockholm och med DHL i resten av landet.

Beställning överstigande 10 000kr är fraktfritt inom Storstockholm (inom 5  mil från butiken), fraktfri gräns inom resten av landet 30 000kr.

För frågor kring leveranser kontakta oss på order@olsonmobler.se.

3.4 AVGIFT FÖR OUTLÖST FÖRSÄNDELSE ELLER MISSLYCKAT LEVERANSFÖRSÖK

I de fall brev, postpaket eller lastpall/större paket returneras till Olson Möbler av fraktbolaget på grund av att beställaren/mottagaren 1) inte löst ut paket från utlämningsställe; 2) inte varit anträffbar på uppgivet telefonnummer för avisering; 3) vägrat ta emot leveransen; eller 4) uppgivit felaktiga namn-, adress eller kontaktuppgifter, kommer Olson Möbler debitera beställaren en avgift. För brev och paket uppgår avgiften till SEK 300:- och för lastpall/större paket till SEK 750:- Avgiften tas ut för att täcka Olson Möblers kostnad för returfrakten samt returadministrationen och debiteras antingen via faktura eller genom att avgiftsbeloppet dras av från den ordersumma som återbetalas efter att returen ankommit till Olson Möbler. I de fall fraktbolaget kommit överens med mottagaren om dag och tid för leverans men denne inte finns på plats vid leveranstillfället, tillkommer en extra avgift för ett nytt leveransförsök.

4. LEVERANSTID

Alla leveranstider på hemsidan är ungefärliga och avser tiden från det att vi mottagit och registrerat din order tills dess att försändelsen skickas från vårt lager. "Redo för leverans" betyder att varorna finns i lager, antingen hos Olson Möbler eller på externt lager, för omgående leverans, vilket betyder 3-10 dagar. Vid stor orderingång eller leveransförsening från leverantör kan dessa varor i vissa fall ha en leveranstid på 2-3 veckor. I sådana fall meddelas du om detta så snart vi behandlat din order. För beställningsvaror kan den angivna leveranstiden ligga inom ett ganska stort intervall, 2-6 veckor. Detta kan gälla varor som vi normalt lagerför men som har en något längre leveranstid om de tar slut på lager, eller att varan lagerförs på leverantörens lager.

Vid köp av beställningsvaror meddelar vi dig leveransvecka så fort som vår beställning hos aktuell tillverkare bekräftats. Självfallet har du rätt att häva din beställning, alternativt utnyttja din ångerrätt, i samband med att du meddelas leveransvecka om leveranstiden upplevs för lång.

Om du beställer flera varor med olika lång leveranstid på en och samma gång, skickas alla varor i en och samma sändning när samtliga varor ankommit till vårt lager. Om du önskar delleverans – lämna ett meddelande när du lägger din order, detta medför eventuellt dubbel leveranskostnad för dig. Om leveranstiden mot förmodan blir längre än vad som angivits i din orderbekräftelse så meddelar vi dig om detta snarast möjligt efter det att förseningen kommit oss tillkänna. Vid försenade leveranser har du självklart rätt att häva köpet utan kostnad.

5. BETALNING

5.1 SÅ HÄR GÅR DET TILL ATT HANDLA HOS OSS

Du besöker vår e-shop på vår hemsida, väljer den produkt du vill ha och lägger i varukorgen, när du är klar med ditt köp klickar du vidare till kassan och väljer leveranssätt och får på så sätt fram fraktkostnaden. Därefter fyller du i namn och adress mm och går sedan vidare till betala och väljer betalningsalternativ. Du får därefter möjlighet att printa ut ditt köp (som ett kvitto). Inom 24 timmar kommer du få en bekräftelse från Olson Möbler med leveranstid specificerad. Skulle du vilja meddela oss något kan du kontakta oss på order@olsonmobler.se, märk mailet med ditt ordernummer, namn och telefonnummer samt ärende så kontaktar vi dig.

5.2 BETALNINGSALTERNATIV

BETALNINGSALTERNATIV 

  • Klarna Pay Later, Klarna Pay Now & Klarna Slice It

När Kunden väljer Klarna Pay Later, Klarna Pay now eller Klarna Slicce It, se aktuella villkor på https://www.klarna.com/se/villkor/.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Läs mer: Allmänna villkor

Läs mer: Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation 

  • Kortbetalning

När Kunden väljer kortbetalning behandlas betalningen av Shopify Payments som tillhandahåller en säker elektronisk betalningslösning. Kunden kan betala sin order med VISA, MasterCard eller American Express. All kortinformation lagras i enlighet med kortnätverkens regelverk. Dina kortuppgifter hanteras i en säker miljö – Shopify Payments ansvarar för att hantera information som erhålls genom tjänsten i enlighet med de krav som uppställs för certifiering enligt PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard) och övriga tillämpliga säkerhetsföreskrifter.

6. ÅNGERRÄTT

Du har normalt 14 dagars ångerrätt på varor du köpt i nätbutiken, i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen. Detta innebär att du har rätt att returnera en vara om du inom 14 dagar efter att du mottagit den meddelar oss om att du vill utnyttja ångerrätten. Du får köpesumman tillbaka för själva varan, dock inte leveranskostnaden, dessutom står du för leveranskostnaden för returen. Den returnerade varan skall vara i lika gott skick som när du mottog den, och ska returneras packad i sitt originalemballage. Vänligen ange ditt namn samt ordernummer alternativt en kopia av din faktura. Återbetalning sker med samma betalningsmetod som du betalade med och utförs inom 14 dagar från den dag då vi mottagit meddelandet från dig. Fram tills dess att vi mottagit bevis på att varan har återsänts eller att varan kommit åter till oss har vi dock rätt att hålla inne med återbetalningen. Om du vill kan du använda Konsumentverkets blankett och skicka till oss. Du kan ladda ned blanketten här (pdf). I annat fall ber vi dig vänligen att kontakta oss på order@olsonmobler.se innan du returnerar en vara. Observera att eventuell faktura ska betalas även om du returnerar varan. Återbetalning av ordersumman görs efter godkänd retur.

Vid köp av en vara som är specialtillverkad eller på annat sätt anpassad speciellt för dig så gäller inte ångerrätten. Detta kan till exempel vara en soffa i ett specifikt tyg och färg som tillverkas just för dig. Ångerrätten gäller heller inte fullt ut vid specialbeställda varor. Observera att ångerrätt inte gäller för företagskunder.

7. BYTE AV VARA

Du kan i de flesta fall lämna tillbaka en vara och välja en annan liknande inom 14 dagar från det att du mottagit varan. Detta under förutsättning att varan är oanvänd, i hel originalförpackning och i oskadat skick. Vid byte av vara står du själv för returkostnaden. Bytesrätt gäller inte om varan är specialtillverkad eller på annat sätt anpassad till just dig, till exempel en soffa i ett specifikt tyg och färg. Bytesrätten gäller heller inte vid specialbeställda varor. Om du önskar byta en vara – kontakta oss på order@olsonmobler.se

8. REKLAMATION AV VARA

8.1 KONSUMENTKÖPLAGEN

Du har enligt konsumentköplagen alltid 3 års reklamationsrätt. Reklamation innebär att du inom rimlig tid från det att du upptäckt ett fel med varan meddelar oss om detta. Vi kontrollerar alltid samtliga varor för eventuella fel, i så stor utsträckning som möjligt, innan vi levererar dem till dig. Om det mot förmodan ändå är något fel med din vara, var vänlig kontakta oss på order@olsonmobler.se innan du returnerar varan till oss. När vi mottagit giltigt reklamationskrav kontaktar vi dig för avhjälpande av felet eller översänder eventuella returkoder/fraktsedel. Vid retur av reklamerad vara står vi självfallet för returkostnaden för frakten, då våra fraktavtal används.

8.2 TRANSPORTSKADOR

Viktigt: Var noga med att kontrollera varorna för eventuella skador när du tar emot leveransen. För att varor med synliga, yttre transportskador ska kunna reklameras hos oss måste skadorna ha noterats på fraktbolagets fraktsedel i samband med kvittens. Om du skulle upptäcka dolda fel/transportskador efter att du öppnat förpackning/emballage kontakta oss på order@olsonmobler.se.

8.3 TVIST

Vid eventuell tvist som tas upp av Allmänna Reklamationsnämnden är vår policy att följa de rekommendationer som nämnden utfärdar.

9. GARANTIER

Vi har ingen allmän garanti för de varor vi säljer. Vissa tillverkare erbjuder utökade garantier och i de fall detta är aktuellt finner du mer information i produktbeskrivningen.

10. PERSONUPPGIFTER & COOKIES

Vi tar ansvar för alla personuppgifter, till exempel namn, adress och e-post, som du lämnar till oss eller som vi får del av när du handlar hos oss. Alla sådana uppgifter används endast inom företagets datasystem och hanteras i enlighet med Svenska Personuppgiftslagen (PUL). Informationen kommer att användas i syfte att vi vid köp ska kunna fullgöra våra åtaganden mot dig och ge dig god service. Det kan handla om att leverera de varor du beställt, meddela orderstatus, eller att delge dig information om nyheter, kampanjer och erbjudanden. Enligt lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats informeras om användning av cookies. När du besöker vår webbplats sparas så kallade ”session cookies” på din dator. Dessa används bland annat för att hålla reda på vilka varor du lagt i varukorgen och om du inte har cookies aktiverat i din webbläsare kommer du inte kunna genomföra ett köp. Session cookies försvinner från din dator när du avslutar din webbläsare. Om du har inaktiverat cookies kommer du dock fortfarande kunna surfa runt på vår webbplats.

Tack för att du valt att prenumerera!
ico-collapse
ic-cross-line-top
Top
ic-expand
ic-cross-line-top